2024. április 23., kedd

Zsezsék

 Az idei tél különleges vendégeket hozott az etetőmön. Zsezsék jelentek meg és látogatták mintegy másfél hónapig. Az elmúlt több, mint 30 év végigetetett telein sohasem láttam a kertben ezt a kedves kis madarat, így az öröm mellett igyekeztem is kihasználni a lehetőséget néhány kép készítésére.

Az elmúlt években a madár taxonómusok körében sok vita volt a zsezse fajjal kapcsolatban. A korábban zsezseként (Acanthis flammea) besorolt faj különvált barna zsezsére (Acanthis cabaret) és zsezsére. Ezek terepi elkülönítése sokszor nehéz, illetve a kinézetre egyértelműnek tűnő egyedeknél is bizonytalan. Az "én madaraim" főleg a barna zsezsére hasonlítottak, az utolsó hetekben tűnt fel kettő, szerintem zsezsének mondható egyed. Ugyanakkor több madár egyértelműen párban mozgott, és több párnál az egyik tag barna zsezse, míg a másik  zsezse benyomást keltett. Hangjuk sem a zsezsére jellemző "zsezsegés" volt. Én nem foglalnék állást, a képek egy részét elküldtem nálam szakértőbb madarászoknak, de még tőlük sem jött visszajelzés.

Az első barna zsezsét 2023.12.28-án egy napraforgó tarlón láttam a házunktól 500 méterre 1500 példány egyéb pintyféle között. Az etetőn a madarak 2024.01.17-én jelentek meg, az utolsó példányt 2024.03.06-án figyeltem meg. Egyszerre látott maximális példányszámuk 12 volt. Általában más fajok csapataihoz (fenyőpinty, illetve tengelic) vegyülve érkeztek, illetve táplálkoztak. Egy esetet kivéve csak a földre tett etetőből táplálkoztak. Kevésbé voltak agresszívek, mint a csízek, inkább a szélső részeken keresgéltek. 

Néhány fotó erről a mutatós kis pintyféléről:






















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése